Isi Kandungan
LAWATAN RAJA SALMAN BUKTI KESERASIAN MALAYSIA-SAUDI
MUKADIMAH
Lawatan Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud baru-baru ini disifatkan sebagai amat bersejarah memandangkan Malaysia menjadi negara pertama dikunjungi baginda dalam rangka lawatan selama sebulan ke negara-negara Asia.
Lawatan Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud baru-baru ini disifatkan sebagai amat bersejarah memandangkan Malaysia menjadi negara pertama dikunjungi baginda dalam rangka lawatan selama sebulan ke negara-negara Asia.
PENGURUS BESAR AL ARABIYA, TURKI ALDAKHIL baru-baru
ini mewawancara PERDANA MENTERI, DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK yang
berkata lawatan Raja Salman telah membantu mengukuhkan iltizam kedua-dua
kerajaan untuk meningkatkan kerjasama keselamatan serta hubungan antara
rakyat Malaysia dan Arab Saudi.
Najib turut mengulas kejayaan Malaysia dalam membasmi pengangguran dan kemiskinan, memerangi keganasan serta bagaimana Malaysia melihat Jepun sebagai model. Berikut adalah sedutan wawancara tersebut.
Najib turut mengulas kejayaan Malaysia dalam membasmi pengangguran dan kemiskinan, memerangi keganasan serta bagaimana Malaysia melihat Jepun sebagai model. Berikut adalah sedutan wawancara tersebut.
Turki Aldakhil: Datuk Seri apakah
sebenarnya makna di sebalik lawatan Raja Arab Saudi Raja Salman bin
Abdulaziz Al Saud ke Malaysia ini dari segi kerjasama antara kedua-dua
negara?
Najib: Penjaga Dua Kota Suci,
Raja Salman bin Abdul-Aziz telah selesai melakukan lawatan ke Malaysia.
Lawatan ini amat bersejarah bukan sahaja kerana Malaysia adalah negara
Asia Tenggara pertama yang baginda lawati, malah di rantau Asia.
Lawatan ini mempunyai erti serta kesan yang amat
mendalam dan sememangnya sudah lama ditunggu-tunggu oleh rakyat
Malaysia. Banyak kesan daripadanya yang perlu direnungkan, terutama dari
segi hubungan persaudaraan yang wujud antara Malaysia dan Arab Saudi,
hasrat bersama untuk menjalin kerjasama dalam bidang keselamatan serta
hubungan antara rakyat kedua-dua negara.
Sesungguhnya, upacara menandatangani perjanjian
antara Aramco dan Petronas adalah perkara paling penting dalam lawatan
baginda. Ini adalah suatu kejayaan yang sangat besar.
PM JELASKAN SWAFOTO
TULAR DENGAN RAJA SALMAN
Malaysia memberi sambutan yang sungguh
istimewa kepada Raja Salman dan Datuk Seri telah memberi tumpuan secara
peribadi terhadap lawatan baginda, malah anda sendiri merakamkan swafoto
dengan baginda. Apakah pandangan Datuk Seri tentang kepimpinan baginda?
Saya bertuah kerana dapat mengenali Raja Salman
secara lebih dekat melalui kunjungan itu; saya banyak meluangkan masa
bersama baginda. Saya dapati baginda seorang pemimpin yang amat
berkarisma, mesra serta prihatin. Baginda amat kaya dengan ilmu
pengetahuan, terutama tentang sejarah serta memiliki hasrat yang amat
mendalam untuk menggalakkan kerjasama. Saya amat menghormati peranan
baginda sebagai seorang pemimpin.
Saya hanya mencuba nasib apabila memohon Raja
Salman untuk mengambil swafoto. Saya terperanjat dan amat gembira
apabila baginda berkenan memenuhi permintaan saya itu. Saya merakamkan
swafoto itu sambil berkata kepada diri sendiri bahawa ini adalah peluang
untuk menonjolkan Raja Salman dari sudut baharu dan oleh kerana baginda
adalah seorang insan yang sangat baik, saya ingin menonjolkan sisi
kemanusiaan yang terdapat pada diri baginda, suatu aspek yang tidak
terzahir dengan jelas, lebih-lebih lagi apabila kita perlu mematuhi
protokol dan perkara lain yang sudah menjadi kebiasaan. Saya sebenarnya
mengambil risiko apabila memuat naik dalam akaun Twitter. Tetapi, gambar
itu menyebabkan Malaysia dan Arab Saudi mendapat tumpuan luar biasa dan
kedua-dua pihak sungguh gembira.
Seluas manakah kerjasama antara Malaysia dan Arab Saudi dan seterusnya dengan Majlis Kerjasama Teluk (GCC)?
Jumlah dagangan antara Malaysia dan negara
anggota GCC ialah RM45 bilion, hampir AS$11 bilion. Emiriah Arab Bersatu
menduduki tempat teratas dari segi pertukaran perdagangan, manakala
Arab Saudi menduduki tempat kedua. Saya yakin hubungan ekonomi dan
perdagangan serta pelaburan dua hala akan bertambah pada masa akan
datang, terutama selepas kunjungan Raja Salman dan termeterainya
perjanjian kerjasama baharu antara Petronas dan Aramco.
Selain itu, semasa kunjungan baginda, kami
menandatangani banyak memorandum persefahaman melibatkan syarikat swasta
dari kedua-dua negara yang bernilai lebih RM9 bilion. Ini menjadi bukti
betapa kedua-dua negara mempunyai keinginan tinggi untuk meningkatkan
jumlah dagangan dan mengukuhkan lagi hubungan ekonomi antara mereka.
RAHSIA DI SEBALIK
KEJAYAAN MALAYSIA
Ada pihak menganggap Malaysia sebagai
negara contoh kejayaan tadbir urus dan pembangunan. Apakah resepi
Malaysia dalam mencapainya?
Kita patut menilai apa yang telah kami capai
setakat ini. Apabila saya mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada
2009, satu daripada cabaran yang saya hadapi ialah Malaysia terjerumus
ke dalam perangkap apa yang dipanggil sebagai negara berpendapatan
pertengahan. Jadi, kami memerlukan satu model baharu ekonomi untuk
membawa kami keluar dari perangkap itu dan untuk membolehkan kami
menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi, sebuah negara yang maju
sepenuhnya serta sebuah negara yang maju dari segi ekonomi. Saya
kemukakan Pelan Transformasi Nasional yang merangkumi aspek ekonomi
serta pentadbiran dan kami menolak apa yang dipanggil “inertia” dan
monotoni perniagaan.
Kami perlu mempamerkan keberanian serta
kesungguhan mendalam kerana seseorang yang ingin melakukan perubahan
untuk negara, perlu bersedia membawa transformasi dan inilah sebenarnya
yang kami lakukan. Dan kami pun mulalah melaksanakan pelan itu dengan
sepenuhnya.
Pelan itu telah mencapai hasilnya seperti yang
dapat kita lihat hari ini. Sebagai contoh, pada 2009, pergantungan kami
terhadap minyak adalah sebanyak 41 peratus, bererti 41 peratus daripada
hasil negara bergantung pada minyak. Hari ini, angka ini menurun kepada
14 peratus. Kalaulah kami tidak lakukan transformasi itu, hari ini kami
akan menderita akibat kejatuhan teruk dan mendadak harga minyak, yang
mungkin juga akan menjejaskan hasil kerajaan yang begitu banyak
bergantung terhadapnya. Di samping itu, kami ambil keputusan mengenakan
cukai barang dan perkhidmatan (GST) serta merasionalisasikan sokongan
kerajaan.
Itulah langkah perlu, tetapi tidak popular yang
telah diambil dan menyebabkan kami terpaksa berdepan dengan pelbagai
kritikan. Tetapi, kami tidak berganjak. Hari ini, kami dapat saksikan
hasil daripada langkah yang telah kami ambil beberapa tahun lepas itu.
Adakah terdapat kerjasama sama antara Malaysia dengan negara lain yang mempunyai pengalaman serupa di dunia Arab?
Sudah tentu terdapat hubungan dua hala antara
kita dan kami mempunyai apa yang dikenali sebagai “Pemandu”, iaitu unit
yang saya wujudkan apabila mula-mula menyandang jawatan dulu. Ia adalah
suatu unit hibrid yang menggabungkan sektor awam dan swasta, dengan misi
untuk memastikan pelaksanaan pelan peralihan yang diperkenalkan itu
berjalan lancar. Anggota unit ini melawat beberapa negara anggota GCC
dan Afrika serta memindahkan pengalaman kami kepada mereka.
Beberapa langkah yang diambil kerajaan Saudi,
termasuk mengenakan cukai barang dan perkhidmatan serta menyusun semula
subsidi dan memberi bantuan kewangan secara langsung, adalah antara
langkah yang telah kami laksanakan di Malaysia sebagai sebahagian
daripada Pelan Transformasi Kerajaan.
Sejauh manakah model Jepun membantu dalam kejayaan yang telah dicapai Malaysia?
Ya, pada peringkat awal, kami mendapat manfaat
daripada pengalaman mereka dan kami menerima pakai suatu dasar yang
mencerminkan pengalaman Jepun serta Korea kerana ia merupakan kisah
kejayaan pada tahun 70-an dan 80-an dalam abad lepas.
Kami percaya itulah pelan ekonomi yang patut kami
contohi daripada mereka. Kami mengambil pengajaran daripada dua
eksperimen itu dan mengamalkan beberapa komponennya. Kami memberi fokus
terhadap dasar ekonomi dan etika kerja daripada kedua-duanya.
Kami menghantar banyak pelajar Malaysia ke Jepun
dan Korea untuk belajar di universiti mereka dan menerima pakai etika
kerja Jepun. Ingin saya nyatakan kepada saudara bahawa langkah ini
menyumbang kepada pencapaian kami dalam bidang pembangunan, tetapi ia
tidak terhad kepada menerima pakai dasar ekonomi sahaja, terdapat juga
sebab lain yang membolehkan kami mencapai kejayaan seperti yang ada hari
ini.
Adakah Malaysia masih menghantar pelajar untuk menuntut di Jepun?
Ya, kami terus menghantar pelajar kami ke Jepun dan Korea serta ke hampir seluruh dunia.
Sejauh manakah kepelbagaian etnik dan agama menyumbang kepada kejayaan Malaysia dalam bidang ekonomi?
Masyarakat Malaysia, seperti yang saudara maklum,
memiliki ciri-ciri kepelbagaian. Ia bersifat pelbagai etnik, pelbagai
budaya dan pelbagai agama.
Kami berjaya bekerjasama sebagai sebuah negara.
Memanglah terdapat cabaran, tetapi kami mencapai kejayaan besar kerana
kami bergantung pada kekuatan setiap kumpulan etnik dan kami mengamalkan
suatu dasar bagi membina perpaduan negara.
Apabila mengambil alih jawatan ini, saya
melancarkan konsep “1Malaysia” untuk memberi penekanan terhadap beberapa
nilai teras yang menganjurkan kesetiaan dan kolaborasi.
Ketika kami mula merdeka dulu, banyak pihak tidak
yakin dengan kebolehan kami untuk berjaya sebagai sebuah negara, tetapi
kami membuktikan pendapat mereka itu adalah salah.
Adakah masyarakat perlu bersifat majmuk untuk berjaya?
Kepelbagaian mempunyai meritnya, tetapi ia juga
memberi cabaran dan cabaran paling besar ialah untuk mengelak berlakunya
konflik antara kumpulan etnik yang berbeza.
Dari segi itu, kami mencapai banyak kejayaan.
Tetapi, paling penting, kami perlu terus melangkah ke hadapan sebagai
sebuah negara bersifat sinergistik. Inilah yang perlu kami usahakan
serta sedar bahawa walaupun terdapat keamanan dan keharmonian yang kami
nikmati hari ini, kami perlu terus berusaha untuk memupuk integrasi dan
perpaduan nasional.
Kadar kemiskinan di Malaysia telah menurun kepada kurang daripada satu peratus. Bagaimanakah Datuk Seri mampu mencapainya?
Sebenarnya, angka yang ada adalah lebih
mengagumkan. Ketika kami baru merdeka, nisbahnya ialah lebih enam
peratus dan peratusan ini menurun pada 2015 kepada paras yang sangat
rendah iaitu 0.6 peratus. Kemiskinan telah berkurang dengan banyaknya
hasil daripada fokus yang sentiasa diberi terhadap pertumbuhan, dan
pertumbuhan ini mempunyai kaitan dengan keadilan.
Kami pastikan wujudnya keseimbangan agar setiap
orang mendapat manfaat daripadanya, tanpa meminggirkan mana-mana rakyat.
Inilah falsafah yang menjadi pegangan kami dan kami menggabungkannya
dengan langkah serta program berkesan dan hasilnya, saudara dapat
melihat kadar kemiskinan berkurang dengan banyaknya di Malaysia,
manakala pendapatan pula bertambah pada kadar yang tidak terdapat
sebelum ini.
PENGANGGURAN
DI PARAS TERENDAH
Datuk Seri juga berjaya dalam perjuangan
membasmi pengangguran dan berjaya mengurangkannya ke paras paling
rendah. Apakah rahsia untuk mencapainya?
Usaha perlu dilakukan untuk mencapai pertumbuhan
dan meningkatkan pelaburan. Apabila kami berkata sektor swasta perlu
menjadi enjin pertumbuhan, kami sedar ini perlu dizahirkan melalui
pelaburan oleh sektor awam dan swasta.
Dulu, sektor awam begitu dominan, tetapi melalui
proses transformasi yang kami laksanakan sebagai sebahagian daripada
pelan peralihan sejak 2009, hari ini, sektor swasta pula menjadi enjin
pertumbuhan. Apabila terdapat sektor swasta domestik yang cergas,
berserta wujudnya pelaburan langsung asing, ini akan membawa kepada
wujudnya peluang pekerjaan baharu.
Saya menekankan tentang perlunya mewujudkan
pekerjaan dengan gaji yang tinggi bagi membolehkan pemilik menikmati
pendapatan yang tinggi. Kami tidak berhasrat mewujudkan pekerjaan yang
hanya memerlukan kemahiran bertahap rendah kerana ini bermakna tahap
pendapatan juga rendah. Kami memberi fokus utama untuk meningkatkan
paras pendapatan dengan mewujudkan peluang pekerjaan bagi warganegara
yang memiliki kemahiran tinggi.
Bagaimanakah Malaysia berjaya menghalang serangan pengganas?
Kami mengamalkan pendirian yang amat tegas.
Pendirian ini tidak sekali-kali akan beralah atau bertolak ansur dengan
sebarang bentuk ekstremis atau keganasan.
Antara langkah yang kami ambil, termasuk
menggubal undang-undang khas bagi menangani secara khusus isu pelampau
dan keganasan, yang membolehkan pasukan keselamatan menangkap anasir
pelampau dan membawa mereka ke muka pengadilan sebelum mereka melakukan
tindakan keganasan kerana saya berpendapat bahawa menunggu hingga
berlakunya sesuatu tindakan barulah tindakan hendak diambil, akan
membawa kepada pembunuhan dan kecederaan banyak orang.
Bagaimanapun, untuk menghadapkan mereka ke
mahkamah memerlukan bukti agar juri boleh mensabitkan kesalahan mereka.
Inilah caranya kami berjaya mengelak daripada tindakan pengganas,
kecuali satu kejadian, tetapi ia tidaklah besar. Malaysia tidak
mengalami sebarang serangan besar oleh pengganas kerana kami mengamalkan
dasar bersifat proaktif.
Kejadian manakah yang Datuk Seri maksudkan?
Kejadian melontar bom tangan di luar sebuah kelab
malam. Tiada sebarang kematian, cuma kecederaan ringan. Kami juga
berjaya menangkap 270 orang yang menganut ideologi ISIS, tetapi mereka
ini tidak lagi menjadi ancaman.
MENANGANI KEGANASAN
dan ISU KOREA UTARA
Bagaimanakah caranya Malaysia menyumbang dalam usaha memerangi keganasan?
Kami bekerjasama rapat dengan negara yang
mempunyai wawasan sama dengan kami. Sebagai contoh, terdapat kerjasama
antara agensi untuk bertukar-tukar maklumat risikan dan campur tangan
yang tepat pada masanya kerana kami menjadi pihak dalam proses damai di
selatan Filipina, di mana Malaysia menerajui proses itu.
Kami juga bekerjasama dengan rakyat dan kerajaan
Thailand untuk mewujudkan keamanan di selatan negara itu. Ini dalam
konteks serantau. Di luar rantau kami pula, kami juga bekerjasama dengan
negara lain kerana terdapat beberapa rakyat Malaysia yang berada di
perbatasan Syria dan Iraq, yang menyertai ISIS. Tiada sebuah negara pun
yang mampu menangani keganasan global secara bersendirian kerana ia
memerlukan kerjasama semua negara.
Apakah perkembangan terkini siasatan
berhubung pembunuhan Kim Jong-nam, abang kepada pemimpin Korea Utara, di
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2)?
Seperti yang saudara maklum, kami telah berjaya
mengenal pasti bahan yang digunakan iaitu agen saraf VX. Ia adalah
sejenis senjata kimia berbahaya yang tersenarai antara jenis senjata
pemusnah besar-besaran.
Kami perlu membuat pemeriksaan DNA bagi
menentukan identiti si mati. Ini adalah prosedur biasa dan kami sedang
menunggu sampel DNA bagi mengenal pasti mayat berkenaan. Oleh itu, kami
tidak boleh menyerahkan mayat berkenaan selagi belum menentukan tanpa
sebarang keraguan identiti mangsa atau si mati.
Saya ingin menyatakan bahawa satu jenayah telah
dilakukan di Malaysia dan kami juga sedar bahawa bahan yang digunakan
itu adalah bahan kimia yang sangat berbahaya serta tidak sepatutnya
digunakan sama sekali kerana jika digunakan dalam kuantiti besar, ia
boleh mengakibatkan kematian ramai, bukan hanya seorang individu.
Oleh itu, kami perlu mengambil pendirian serius
dan berazam sepenuhnya untuk merungkai perkara sebenar yang berlaku
serta mendakwa mereka yang bertanggungjawab terhadap apa yang telah
berlaku itu.
No comments:
Post a Comment